Tuesday, January 27, 2015

On 8:39 PM by Unknown in    No comments
Assalaamualaikum semua.

Hari ni kami nak berkongsi cara memotong ayam dengan betul khasnya untuk dibuat ayam golek.

Untuk makluman semua, potongan ayam golek perlu dibuat untuk tujuan yang SANGAT PENTING iaitu pembersihan dan mengeluarkan organ dalaman seperti hati, limpa, urat dan sebagainya yang tidak dikehendaki. Hanya daging ayam keseluruhannya diperlukan.

2 JENIS POTONGAN AYAM GOLEK

1. BULAT



Ayam bulat jenis ini hanya dipotong pada bahagian bontot ayam sahaja. Segala isi perut ayam dikeluarkan dari bontot ayam dengan cara ini. 

Air akan dilalukan melalui lubang di antara leher (sebelah hadapan) dan keluar melalui lubang bontot (di sebelah belakang) untuk tujuan pembersihan.

2. BUTTERFLY

Ayam akan dibelah kepada 2 bahagian terlebih dahulu. Potongannya di bahagian dada kerana terdapat tulang lembut dan tulang kecil sahaja pada bahagian itu. 

Kemudian aktiviti pembersihan dan pengeluaran isi perut ayam baru dimulakan.



Kami menggunakan cara pototngan butterfly. Anda tahu kenapa?

i- Potongan untuk ayam golek secara butterfly adalah LEBIH BERSIH. Ini kerana kita dapat membersihkan bahagian dalaman ayam dengan lebih mudah dan lebih sekata berbanding potongan ayam bulat biasa.

ii- Bukan hanya bersih, malahan ia lebih sempurna untuk meletakkan rempah ratus semulajadi hasil adunan kami di bahagian dalam dan luar ayam untuk tujuan perapan yang lebih sempurna.

Motto kami dalam bisnes makanan ini sangat jelas. 
Bersih, lazat dan berkhasiat. Tiada kompromi!

______________
Jangan lupa LIKE dan GET NOTIFICATION dari FB Page kami, AyamGolekBeratuq

0 comments:

Post a Comment